Niet iedereen is even positief over het gebruik van verschillende lijstjes voor allerlei gelegenheden. Maar toch kan het je soms wel goed helpen als je veel tegelijkertijd moet doen. In dit soort situaties kun je soms even de weg kwijtraken en alles even niet meer duidelijk op een rijtje. Dus hier zijn een aantal tips hoe je het beste een checklist kunt maken voor deze moeilijke situatie.
Hoe moet je beginnen?
Als eerste moet je natuurlijk gaan bekijken welke aspecten er allemaal geregeld moeten worden. Je kunt natuurlijk moeilijk een lijstje gaan maken zonder dat je duidelijk hebt wat je allemaal moet doen in welke tijdsperiode. Een checklist kan ook handig zijn voor je nabestaanden die alles voor jou moeten regelen als je er niet meer bent. Een checklist hoeft perse een lijstje te zijn waarbij je dingen kunt afstrepen, maar kan ook gewoon een documentje of briefje zijn waar alle punten genoteerd staan en waar je dus in een oogopslag kunt zien hoeveel, en wat er allemaal gedaan moet worden.
Waarom moet je alles van te voren regelen?
Als je alles van te voren regelt hebben je nabestaanden een stuk minder last op hun schouders. Ze hoeven namelijk alleen maar een wensenlijstje af te werken en hoeven dus niet zelf te bepalen wat er voor jou gebeuren moet. Als nabestaanden kun je alles zelf gaan regelen, maar je kunt een uitvaartorganisatie uitnodigen. Zo’n organisatie kan je helpen met het regelen van de uitvaart, maar bieden ook ondersteuning aan jou in deze moeilijke tijd. Uitvaartcooperatie is een bedrijf dat hier veel ervaring mee heeft en jou dus goed door deze moeilijke tijd heen kan helpen.